Friday 10 August 2012

muhasabah diri.


Rasulullah saw bersabda :
"Barang siapa di antara remaja berkahwin dalam usia muda, maka menangislah syaitan.
Dan ia ( syaitan ) mengeluh, "Aduh, celaka aku, agamanya telah dipelihara dari godaanku."
-HR. Ibnu' Addi-

kawin awal,, kebanyakan nyer remaja yg kawin awal ni nak menghindarkan diri dr melakukan maksiat ataupun berzina.. kadang2 kite tak sedar yg kite bercouple2 ni pon boleh membawa kepada bnde2 yg mcm tu.. cume ape yg penting, setiap pasangan harus menghormati antara satu sama lain dan tidak melakukan perkara yg dilarang.. klau kawin muda pon, kne pikir jugak tentang mase depan.. tak dinafikan kawin muda ni bagus, tp setiap individu mesti kne ade sikap toleransi antare satu same lain, supaya rumahtangga kekal abadi.. punca kewangan pon mesti kukuh.. tak kan si lelaki nak bg anak org mkn pasir pulak kan..... 


seorang isteri yang baik akan sentiasa menjadi penenang hati suaminya.

isteri adalah tempat dimana suami perlukan belaian kasih sayang.. dengan suare si isteri juga ianya boleh menyejukan hati suami.. tak kire secantik mane pon isteri, seburuk mane pon isteri, suami pasti bersyukur dengan kehadirannyer.. suami akan lebih bersyukur sekiranyer si isteri pandai melayan hatinyer.. plus2 lg suami sayang.. tanggungjawab isteri tak dinafikan sangat berat.. so, seblom nak kawin tu, pastikan muhasabah diri terlebih dulu sama ada mampukah kite memikul tanggungjawab sebagai seorg isteri.

Jodoh itu kita dpt rasakan dgn kehadiran seseorang yg m'buatkan kita lebih tenang,lebih b'tambah aman,malah lebih tingkatkan keimanan...

jodoh terletak di tangan Allah.. dimana kite tak boleh mengelaknyerr.. insyallah, semua yg ditentukan oleh Allah itu adalah yg terbaik untuk hambaNya. ape yg kite perlu buat adalah berdoa agar jodoh yg telah ditetapkan itu, tergolong dlm org2 yg beriman.. lelaki yg baik untuk perempuan yg baik, dan sebaliknyerrrrr.. aku cume berhrap agar ape yg sudah tertulis untuk ku adalah yg terbaik.. 


Pilihan hati belum tentu baik.. Pilihan keluarga mungkin baik.. Pilihan allah sentiasa terbaik.

mungkin kita akan pilih untuk bersama dengan org yg kita cinta.. tp tak semudah itu,, kadang2 org yg kite cinta tak semestinyer mencintai kite.. pilihan hati tak mungkin tepat untuk kite.. kadang2 ianya boleh menghancurkan kite sendri.. dengan cinta, macam2 boleh jd.. aku lebih suke melihat org yg aku cintai bahagia dengan kehidupannyer walaupon tak bersama aku.. kadang2 cinta ini perlukan pengorbanan.. tak kire lah dr segi ape pon.. hanyer Allah sahaja yg tahu perasaan aku.. mungkin sekarang aku akan terima sesiapa sahaja pilihan keluarga.. mungkin itu terbaik. ibu bapa mane yg taknak lihat anaknyer bahagia.. pasti mereka mahukan yg terbaik untuk anak mereka.. dan yg pastinyer, pilihan Allah adalah pilihan  yg terbaik... segala pilihan Allah akan aku terima dengan redha.. insyaallah semua ape yg aku lakukan semuanyer dengan ikhlas...



mase untuk muhasabah diri... 

No comments:

Post a Comment